当政策会合は、日本のあるべき政策推進・有事対応 (震災発生時、産業復興、安全保障、国家像策定等) に
向け、2002年より活動を行っております。 (顧問: 唐津一、内田健三、石原信雄 幹事: 鈴木浩二)
Under the key phrase of “Past 100 Years and Challenging 100 Years to Come,” we, at the Inter-party Policy Proposal Meeting,are promoting our project proposals so as to help the “successful organization of Olympic-related projects” and the“reactivation of people’s life and the economy.”
With a hope to help solve the pressing issue (national security), the Meeting has prepared the scenario for the projects to be qualified as national projects while concretely and systematically envisaging the image of Japan as an ultimate goal.
In addition to considering policy strategies, we have paid consideration to include strategies for the private sector in order to lead Japan’s industrial reactivation. We recorded our discussions to share with the public.
■ 当超党派政策会合では、
-
「オリンピック事業の成功と、同事業を契機とする日本の生活と経済の再興に向け、
日本と地域から国際への成長を目指す、具体的で体系立ったシナリオづくりを行う」
とし、
かつ、
- 「安全保障等の直面する課題解決」ともなる、
「国民生活と経済活動、及び必要となるベストな交易力(外交、安全保障)の確保に向け、国民と伴走することのできる国家像づくり」を目指している。 日本の国家像づくり検討(Phase-1)
―― 岸信介首相の安全保障改定時には、国民と共有する国家像を有さないことも一因となって
禍根を残した。
○ 東京オリンピック2020の開催決定(2013年9月)より、“オリンピック事業の成功と、同事業を契機とする日本の国民生活と経済の再興” をテーマとして、
当政策会合メンバー(逢沢一郎、岩屋毅、遠藤利明、野田佳彦、松原仁、笠浩史、長島昭久、松沢成文 他 議員各位、 石原信雄顧問・元官房副長官、 幹事 鈴木浩二 総合プロデューサー) に加え、
東京都(秋山副知事)、国土交通省(本田事務次官)に声を掛けての会合を継続させている。
The Inter-Party Policy Proposal Meeting aims
1) to prepare concrete and systematic scenarios to organize Olympics-related projects successfully, to reactivate Japan’s economy and people’s life taking the opportunity of the Olympics/Paralympics, and to help the economy of Japan and its local regions to expand into international markets, and,
2) to create the vision of the nation which can be shared with the people in order to secure people’s life and economic activities by strengthening competence for foreign relations to promote trade and national security that will help solve immediate challenges for the nation including a national security issue.
The preparation of the scenario for Japan’s revitalization taking the opportunity of Olympics-related projects is based on the Japan’s growth strategy discussed by the Strategic Meeting for the Economic Hub (advisor: Nobuo Ishihara, former deputy chief cabinet secretary) from 2008 to 2011.
Since the decision was taken in September 2013 that Japan would host the Olympics and Paralympics in Tokyo in 2020, the Policy Proposal Meeting has continued to discuss the successful organization of Olympics-related projects, and, at the same time, the revitalization of the economy and people’s living taking the opportunity of the Olympics.
Members: Ichiro Aisawa (LDP), Takeshi Iwaya (LDP), Toshiaki Endo (LDP), Yoshihiko Noda (JDP), Jin Matsubara (JDP), Hirofumi Ryu (JDP), Akihisa Nagashima (JDP), Shigefumi Matsuzawa (Party for Future Generations), vice-governor Akiyama, Tokyo Metropolitan Government and Administrative vice-minister Honda, Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism.
「実践的な国家プロジェクトとなるシナリオづくりに向けて――
東日本大震災の直後より 復興特区制度を含む各種の提言と実施を行ってきた超党派議員、及び
“日本の産業を牽引するシナリオづくり”に必要となる 日本を代表する製造業とサービス業の代表者の方々からの参画も得て、議論を進めた。
For the preparation of the Japan’s reactivation scenario, members of parliament of different parties who had been involved in advocacy activities and concrete action including the establishment of rehabilitation special zones after the Great East Japan Earthquake took part in the discussion, and representatives from major manufacturers and the service industry also joined with their ideas needed for drawing the scenario that would lead industries in Japan.
「実践的な国家プロジェクトとなるシナリオ(試案)づくり」 に向けて:
――実戦力ある民間戦略と、国政・行政(東京都)戦略の複合」 をテーマ
Theme: To prepare the scenario (proposal) for practical national projects:
―― Combination of active strategies for the private sector and for the national and local governments
この「オリンピック事業を契機とする日本の再興シナリオづくり」は、当超党派政策会合において2008年〜2011年までに 私たちが日本の成長戦略づくりとして行った 「経済ハブ戦略会合(顧問:石原信雄 元官房副長官)」 をベースとしている。
政策提言のひとつ、“環境切り口の50兆円、150万人雇用”は、野田政権、安倍政権で踏襲。
The preparation of the scenario for Japan’s revitalization taking the opportunity of Olympic-related projects is based on the Japan’s growth strategy discussed by the Strategic Meeting for the Economic Hub (advisor: Nobuo Ishihara, former deputy chief cabinet secretary) from 2008 to 2011.
また、日本の国家像づくりとして、おそらく日本で最初の「日本のマスタープラン提言(1992-95年、政府提言、総計300頁)」 が国家像づくりのベースとしてある。
“国民が自律的に動けるマスタープラン(国家像)づくり”
“誰にとっても分かり易く、熱く胸を打つ目標と組み立てが欲しい”
平岩外四、唐津一、小長啓一、永野 健、稲葉秀三 他各氏、事務局 鈴木浩二
The vision of the nation is also conceived based on the Japan’s Master Plan Proposal (1992-95), which was a 300-page advocacy document,and which was, perhaps, the first of this kind in Japan. The aims of this proposal were:
“to present a master plan (vision of the nation) by which people can follow with their own initiatives,”
and
“to present a goal and a structure for everyone to feel excited and understand easily.”
―― by Gaishi Hiraiwa, Hajime Karatsu, Keiichi Konaga, Takeshi Nagano,
Shuzo Inaba, etc. Secretary: Koji Suzuki
主テーマと目標与件
主テーマとして――
- 「アジア・世界からの成長ダイナミズムの導入」
- 「世界一の仕事・生活場を目指しての、Hospitalityと新しい技術革新
(FCV/水素エネルギー核)による社会構築の実現」⇒ 新聞掲載記事 “FCVなどで水素社会を形に”
- 「オリンピック事業を契機とする技術革新による、新しい開発分野の拡大と普及」、
新しいレガシーづくりへ。
―― 前 東京オリンピック開催1965、つくば万博1985 開催時では、これらを機に、
ハイテク・インフラ・商材の開発・普及により、“ハイテク立国”として日本を牽引。
目標与件として――
「日本の技術・サービスの国際標準化」、 「日本のベストな交易確保」、
「日本を代表する高度技術産業―製造・サービス業・エネルギー分野への、
起業家、技術者、投資家、就業者をサポート」 を設定。
Main goals are:
- To introduce growth dynamism from Asia and the world
- To realize a society to be world No. 1 working and living space applying innovative technologies (FCVs/hydrogen energy) and offering hospitality
- To spread and expand new industrial developing areas through technological innovation taking the opportunity of Olympics-related projects in order to create new legacies
The Tokyo Olympic Games in 1964 and Tsukuba Expo in 1985 provided impetus for Japan to become a “high-tech” nation through the development of high-tech products, infrastructure, and new merchandise.
Conditions to achieve the goals are:
- To make Japan’s technologies and services to be the international standards
- To ensure best trading terms and conditions for Japan
- To support entrepreneurs, technical experts, investors and employees in Japan’s high-tech industries – manufacturing, service and energy industries
会合記録
『 超党派による国家プロジェクトづくり 』 政策会合 ――Phase 2
「2020年オリンピック事業 成功へのプロジェクト会合
We submitted our proposal for establishing post-earthquake reconstruction special zones to Prime Minister Noda, but industrial reconstruction (different from administrative rehabilitation) was not achieved. Then, the Meeting submitted a proposal for establishing “Special Zones for Automobile-related New Industries” to Prime Minister Abe. This proposal and promotion activities gave impetus for Japanese major automobile manufacturers to push forward the new integrated operations centering in the Tohoku region.
→ Inter-party MPs and Toyota’s Nagata Senior managing officer for chairperson Cho, Reconstruction Agency (3rd Meeting on March 12, 2013)
実践的な「国家プロジェクト」に向けた組立て与件:
Conditions for practical National Projects:
■ 政府・省庁、東京都と、民間との共有戦略として――
-
民間の戦略構造と日本政府の成長戦略を牽引する新しい産業構造場(省エネ柱)の実現。
-
投資、人的資源、商品・街づくり開発力を集約の、国際的なダイナミズム場づくり。
- “世界で一番ビジネスしやすい街”、“暮らしやすい街” としてのインセンティブ集約への
政府支援場。
-
環境・車技術による日本オリジナルの新しい社会・街づくり拠点。
- 日本ブランド、国際ブランドからなる「製造×サービス事業」開拓場。
■ As the strategy shared by interested ministries, Tokyo Metropolitan government and the private sector:
- New industrial structure (centering on energy saving) that drives strategies by the private sector and the government’s growth strategy
- Development of international dynamism mobilizing investments, human resources, and strengths in product development and urban development
- Governmental support with incentives to develop the “world’s best business city,” and “most comfortable city to live in”
- Base for Japan’s original society and city development using environmental and vehicle technologies
- Base for exploring “Manufacturing and Service Industries” consisting of Japanese and international brands
オリンピック事業用地及び域内(東京都)と域外(海外)をつなぐ交易力(外交力含)と保障力により得たい、“セキュリティ・インセンティブ”の提供と実施項目は、以下の通り。
- 通貨・金融システムの整備
- 就業の確保・保障
- 居住の確保
- 企業活動への特恵条件による支援と推進
- 防災保障とシステムの確立
- 治安保障とシステムの確立
- 資金調達・市場アクセスの保障
- 人材育成の充実と職業訓練システムの確立
- インフラ整備における規格・基準、規制の見直し
- 域内エネルギー需給の安定と効率の確保
- 技術の(知的所有権)保護と新技術開発の保障
-
多国間、多民族間の業務上ならびに
生活面での意思伝達の支援保障
- 交通・情報インフラの保障
-
市民生活上の権利(自治、参画)の保障、 各種人権保障
-
環境問題への対応とシステムの確立
- 文化交流促進の保障と支援
We intend to offer “incentives for security” obtained through our competence in foreign relations to link the Olympic sites in Tokyo and counterpart bases overseas. The following will be covered by the incentives:
-
Establishment of Currency/Financing Systems
- Employment Security
- Securing Houses
- Support and Promotion of business activities with preferential treatments
- Security against disasters and establishment of disaster security systems
- Securing Public Peace and establishing the security guard system
- Securing access to financing and the market
- Improvement of human resources development and vocational training system
- Review of the existing Standards in improving infrastructure
- Securing stable energy resource supply, and efficient use of energy
- Protection of technological propriety and Promotion of new technologies
- Securing information/communication among different national investors, between the foreign investors and Japanese companies or public authorities. Providing information and support to help the investors and their families to comfortably live in Japan.
- Securing traffic and information infrastructure
- Securing self-autonomy, rights to participation, and human rights.
- Promoting and supporting cultural exchange
- Addressing environmental issues and establishing the environmental preservation system
「実践的な国家プロジェクトとなるシナリオ(試案)づくり」 に向けて:
――実戦力ある民間戦略と、国政・行政(東京都)戦略の複合」 をテーマ
日本の産業構造の転換に伴う、国家プロジェクトとしての重要な特性を有するため、
ビジネスモデル試案として その作製プロセスを記した。(超党派政策会合)
対象用地―トヨタG/日野自動車本社工場移転跡地
日本の製造業ではトヨタGが最多企業・就業者を有し、サービス業ではイオンGが最多企業・就業者を有す。
そのため、実践的な国家プロジェクトとなるよう、国政(国交省等)と 東京都の役割計画とともに、民間の事業者モデルとして
製造業(トヨタG・日野自動車/主体者、技術開発役割)−
サービス業(イオンG/総合ディベロッパー機能役割) 間で可能な戦略立てを行い、試案づくりを進めた。
1 ダイナミズム導入――
○ 「アジア・世界からの成長ダイナミズムの導入と双方向ビジネスのための事業施設検討」
―― (仮称)国際アジア・パシフィック・センター
日本にとってアセアン・アジア(日本の製造・サービス業における海外拠点)が最も重要になりつつも、
日本国内には企業や就業者、起業家へのビジネス&生活支援を行うことのできる施設はこれまでにない。
そのため、オリンピック会期前より、「これら海外エリアからの優秀な技術者、有資格者、起業家を日野自事業サイトへ集約。就業、教育・研修、報奨機能を持つ拠点づくり」 を行う。
2 技術革新――
○ 「新しいエネルギー、新しい技術革新による、新しい社会構築」 への考え方:
世界一の仕事・生活場を目指しての、Hospitalityと新しい技術革新(FCV/水素エネルギー核)による社会構築の実現を行う。 ⇒ 新聞掲載記事 “FCVなどで水素社会を形に”
産業構造転換に伴うアフターケアとしての新しい社会・街づくり検討
3 「新しい開発分野の拡大と普及」 による、「新しいレガシーづくり」
「次世代産業技術による民生化商材群の開発」
日本が得意とする 次世代製造・サービス産業において、
民生化商材への開発と消費拡大、内需拡大への突破口(開発場)づくりを目標とする。
The aim is to create a breakthrough (development site) to develop consumer products in the
next-generation manufacturing and service industries in which Japan is strong, and to
expand consumption and domestic demand.
具体的かつ体系立ったシナリオづくりのひとつに、「復興4特区」提言内にもある 「次世代製造とサービス産業の融合による新しい産業おこしと、民生化商材の開発」 がある。
―― 先の1964年「前東京オリンピック」、1985年「筑波万博」 契機時には、ハイテク利用の
インフラ・商材の開発と普及より “日本のハイテク立国化” を実現。
⇒ 現在より2020年「東京オリンピック」を契機に、「成長へのベストな交易確保(人、エネルギー、投資、安全保障)によるダイナミズム導入」と、「技術革新・民生普及による新しい社会構築」 が考えられる。
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